حال‌نوشت‌های بنده

حال‌نوشت‌های بنده

آن خدایی که من می‌شناسم، شب منتظر است برخیزی برای نماز شب تا خلوتی عاشقانه کند با تو...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۷، ۱۹:۴۳ - بانو ...
    بله
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۷، ۱۸:۳۳ - مهسا جون
    اوهوم :)

خطر توجه بیش از حد به جزئیات

پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۵ ق.ظ


یک مدیر چرا به جزئیات توجه می‌کند؟

بعضی از مدیران می‌خواهند جان‌فشانی کنند و خود را جای کارمندان بگذارند و به قولی آن‌ها را درک کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که اگر مثلاً به جای کارمندانم بودم باید چه کار می‌کردم؟

در این حال یک سری فکرهایی به سرشان می‌زند و با خود مثلاً می‌گویند: "این کار چقدر سخت است، پس بهتر است به این صورت انجام شود و به این امکانات مورد نیاز است."

غافل از این که این تصمیم‌گیری که کاملاً جزئی است و به نوعی، دخالت در کار کارمندان محسوب می‌شود. در آن صورت، دوستی خاله‌خرسه به‌وجود می‌آید که نتیجه آن، دخالت مدیر در همه جزئیات و نارضایتی کارمندان خواهد بود.

اگر مدیر به جزئیات بپردازد، از کار اصلی خود باز می‌ماند. کار اصلی مدیر، مشاهده تصویر کلی از وضعیت شرکت است و این که چگونه و با چه سرعتی دارد به سوی هدف پیش‌می‌رود.

بهتر است مدیر به جای این کار و دستور به نحوه انجام امور، با کارمندان خود رودررو صحبت کند. از آن‌ها بپرسد مشکلات‌شان چیست. به آن‌ها بگوید دقیقاً هدف شرکت چیست و از آن‌ها چه انتظاری دارد. مدیر به جای همزادپنداری با کارمندان، باید بیاید مشکلات سر راه کارمندانش را حل کند. اگر می‌خواهد راه‌حل بدهد، باید بداند که کارمندانش بهتر از خود او راه‌حل می‌دهند. آن‌ها بهتر می‌دانند که شرکت برای موفقیت در انجام کارها به چه چیزی نیاز دارد و چه کارهایی برای بهبود لازم است.

اگر مدیر بخواهد خود را جای آن‌ها بگذارد و به جای آن‌ها فکر کند و ایده بدهد، مسئولیت‌پذیری کارمندان را نابود کرده است. این وظیفه، برای کارمندان است و خودشان بلدند در شرایط مختلف چه کاری را انجام دهند.

مدیر باید مشکلات سر راه کارمندان را برطرف کند تا آن‌ها بتوانند با خیال آسوده، خوب کار کنند، خوب فکر کنند و خوب ایده بدهند. مدیر باید از کارمندان سوال کند که چه کاری برای حل مشکلات شرکت انجام دهد. کارمندانِ سطح عملیاتی، بهترین پیشنهاددهندگان برای بهبود وضعیت شرکت هستند و نظرات آن‌ها بسیار کارشناسی‌شده است.

این که می‌بینید بسیاری از کارمندان می‌گویند که مدیران‌شان از سختی کار آن‌ها هیچ اطلاعی ندارند، به این خاطر نیست که مدیر، شرایط کاری آن‌ها را تجربه نکرده است. (البته تجربه کردنِ آن تأثیر دارد اما این، راه‌حل مشکل نیست)، بلکه به این خاطر است که مدیر، گوش شنوا برای شنیدن مشکلات کارمندان را ندارد و قصد هم ندارد که مشکلات آن‌ها را حل و فصل کند.

درواقع مدیر به جای این که به صورت نمایشی و تشریفاتی یک سری کارهای سخت را انجام دهد و بعد از چند روز همه چیز را فراموش کند، باید دائم به دنبال این باشد که "مشکلات کارمندان چیست و چگونه می‌توانم آن‌ها را با کمک خودشان حل کنم".

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">